星期六, 9月 26, 2009

好讓我的手安定下來度過週末

我知道研究專業很重要,細節很必須,以及為求知識的紀律不可省。

但是當大家的語彙,都離不開升等論文篇數,都不再出於愛智的渴望理解生活世界,都無暇醞釀任何一絲淑世之情的時候,我得承認這真是一場相當高明的,學術社群心智總體改造工程。

我的手忍不住開始發抖。我無法再輸入程式源碼、無法鍵入審稿意見、翻譯稿、或研讀筆記。

我需要接觸一點智慧,提醒我當初進來的地方。於是我隨手拿了一本羅素的回憶,開始做他的打字秘書,好讓我的手安定下來度過週末。

- His (Hegel's) universe was like a jelly in the fact that, if you touch any part of it, the whole quivered; but it was unlike a jelly in that fact that it could not really be cut into parts.

- History and geology take us away from the now, astronomy takes us away from the here. The man whose mind has been filled with these studies gets a feeling that there is something accidental, and almost trivial, about the fact that his ego occupies a very particular portion of the space-time stream. His intellect becomes gradually more and more detached from these physical needs.

- We all become absorbed in our animal wants in so far as is necessary for survival, but it has been found useful that men with certain kinds of capacity should be free to develop a way of thinking and feeling which is not bounded by their own need.

沒有留言:

張貼留言